De informatie die je van veel handelaars krijgt bij de aankoop van een product, blijkt niet altijd in overeenstemming met de wet op de garantie. Daarom lees je hier alles wat je moet weten over de garantie.
De wet op de garantie vloeit voort uit een Europese Richtlijn en is van toepassing in België voor alle goederen die gekocht werden na 1 januari 2005.
Hier volgt een overzicht van de wet.
2 jaar, 1 jaar of 6 maanden?
De wet geeft de koper een wettelijke garantie van 2 jaar. Echter, indien het probleem zich voordoet na de eerste 6 maanden na de levering, dan moet de koper aantonen dat het probleem al bestond op het ogenblik van de levering. Dit is meestal niet eenvoudig. In feite beschik je probleemloos over een garantie van 6 maand. Daarom blijft de commerciële garantie belangrijk en informeer je je best over het bestaan en de inhoud van een commerciële garantie voor u de aankoop verricht.
Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.
De commerciële garantie
De verkoper of de fabrikant kan een commerciële garantie geven die meer moet bieden dan de wettelijke garantie. De commerciële garantie moet enkele belangrijke elementen vermelden zoals de duur van de garantie, haar geografisch toepassingsgebied, de naam en het adres van wie de garantie biedt. Indien je geen schriftelijk bewijs van deze garantie krijgt bij het aankoopcontract, dan moet je vragen dat het je wordt geboden op een "duurzame drager". Dit is bijvoorbeeld op papier, op fax, of informatie op de website die je kan afdrukken.
Wat mag je eisen bij een gebrek?
De verkoper is verplicht het goed kosteloos te herstellen of te vervangen. Is dit niet mogelijk, dan moet hij je een prijsvermindering bieden of de volledige aankoopsom teruggeven (niet voor een gering gebrek).
Na herstelling of vervanging loopt de reeds begonnen termijn van 2 jaar gewoon voort. De periode wordt wel geschorst voor de duur van de herstelling of vervanging.
Een gebrek is niet enkel het slecht functioneren van een toestel, maar ook als het product niet overeenkomt met wat op de verpakking of in de reclame staat.
Wat moet je doen?
Bewaar goed alle documenten die betrekking hebben op de garantie. Wanneer het probleem zich voordoet, moet je zo snel mogelijk de verkoper op de hoogte brengen. Hou alle bewijzen bij zodat je de opschorting van de garantieperiode kan aantonen.
De Europese Richtlijn 1999/44/EG over de garantie van consumptiegoederen
De Belgische wet van 21 september 2004 over de bescherming bij verkoop van consumptiegoederen
(bron: European Consumer Centre Belgium)