Koop geen computer zonder persoonlijk advies

Een computer kopen lijkt tegenwoordig makkelijker dan ooit: ongezien lage prijzen, een ruim aanbod tot zélfs in de supermarkt, en reclamecampagnes die informatica als kinderspel voorstellen. "Bedrieglijke eenvoud", waarschuwen de zelfstandige computerdealers, verenigd in de bij UNIZO-aangesloten Beroepsfederatie Computer Dealers (BCD). "Wij mogen dagelijks de brokken lijmen van foutgelopen informatiseringsprojecten."

Er zijn tegenwoordig geen slechte computers meer, wordt wel eens gezegd. En de software bestaat uit standaardpakketten die zichzelf uitwijzen. Je zou haast denken dat er niets meer fout kán lopen?

Mario Van de Voorde (Eco-PC Dendermonde): "Dat is nu net het verraderlijke. Een computer kan op zichzelf best in orde zijn, maar daarmee is hij nog niet geschikt voor om het even welke bedrijfstoepassing. Langs buiten zien die apparaten er allemaal ongeveer hetzelfde uit, maar welke processoren zitten er in, welke geheugencapaciteit...? Hetzelfde met de basissoftware die tegenwoordig bij heel wat computers wordt meegeleverd: op zichzelf interessant, maar zo'n pakketten werken niet automatisch. Computerprogrammatuur ís de laatste jaren inderdaad veel toegankelijker geworden. Maar je moet ze wél nog altijd instuderen. Bovendien kan je als ondernemer zonder computerkennis moeilijk zelf je precieze softwarebehoeften inschatten." "Op dit terrein ligt een belangrijk stuk van onze meerwaarde als gespecialiseerde computerdealers: wij helpen de ondernemer zijn precieze hard- en softwarebehoeften te definiëren, we installeren de apparatuur en programmatuur, testen ze, en helpen de ondernemer en zijn personeel ermee te werken. Op die manier vergroten we de kans op een succesvolle informatisering. Loopt er nadien toch nog wat fout, heeft de ondernemer bijkomende vragen of problemen, is hij toe aan uitbreiding van zijn computerondersteuning, dan zijn wij altijd in de buurt om hem vakkundig te helpen."

Dirk De Jonghe (Okapi Willebroek): "De harde concurrentiestrijd in de computersector heeft veel goeds gebracht, zoals een beter en ruimer productaanbod aan een meer toegankelijke prijs, maar ook veel kwaads. De concurrentie is op hol geslagen, met dumpingprijzen die niet meer normaal zijn, met campagnes waarin computers worden voorgesteld als supereenvoudig te bedienen "toverdozen", die vanzelf alle problemen van een bedrijf oplossen. Hoe kan je het een ondernemer dan kwalijk nemen dat hij de waarde van een computer niet meer kent, dat hij denkt dat zo'n toestel vanzelf werkt... en dat hij verwacht zonder deskundige ondersteuning te kunnen? Een computer is geen "cash & carry"-product: betalen en meenemen zonder uitleg, alsof het om een stokbrood gaat. De ondernemer moet goed beseffen dat zijn computer één of meerdere bedienden vervangt dus ook blijvend geld kost."

U wordt dagelijks met de gevolgen van die trend geconfronteerd?

Jan Demuynck (JACO-Design Oostkamp): "Wij krijgen soms ondernemers over de vloer die in een of ander warenhuis een computer hebben gekocht om thuis vast te stellen dat die toch niet werkt zoals verwacht. We helpen die klanten zo goed mogelijk. Maar dan moet je hun reacties horen wanneer zij de factuur krijgen. Ons werk is niet altijd zichtbaar, wat dan voor de klant soms duur overkomt."

Computerspecialisten staan natuurlijk bekend om hun "extreem hoge" uurloon?

Fons Willems (M & M Computers Balen): "Nóg een hardnekkige mythe. Het uurloon van een computerdeskundige is niet van het laagste, het gaat tenslotte om gespecialiseerd werk. Maar je mag dat zeker niet overschatten. Ik sta dikwijls versteld van het gemak waarmee ondernemers een fortuin uitgeven aan hun auto en de vanzelfsprekendheid waarmee ze de onderhoudsbeurten naleven. Dat vinden ze allemaal heel normaal. Maar hun computer, zowat het belangrijkste beheers- en beleidsinstrument in hun zaak, dat hen bovendien heel wat arbeidsuren bespaart, mag niets kosten."

Dirk De Jonghe (Okapi Willebroek): "Tien jaar geleden kostte een computer met niet eens de helft van de huidige mogelijkheden makkelijk 7.500 euro en iedereen vond dat normaal. Die prijszetting bood nog ruimte voor een mooie marge, waardoor je als dealer ook veel makkelijker een stuk extra service en ondersteuning gratis kon bieden. Tegenwoordig zijn de marges zo beperkt dat je de bijkomende dienstverlening wel móet aanrekenen om niet met verlies te werken. Maar denk nu niet dat wij álles aanrekenen. Onze klanten, voornamelijk KMO's, zouden dat niet aanvaarden. Heel wat probleemanalyses gebeuren bij ons volledig gratis."

Met wat voor computerproblemen komen ondernemers vooral bij u aankloppen?

Mario Van de Voorde (Eco-PC Dendermonde): "Computerprogramma's die vastlopen, netwerk- of printerproblemen... het hele arsenaal. Soms bellen ze met vragen waarop ze het antwoord letterlijk in de handleiding bij hun softwarepakket kunnen vinden. Maar dikwijls gaat het om problemen waarbij de nodige ervaring en kennis hard nodig is om tot een positief resultaat te komen. Ondernemers onderschatten vaak het belang en de mogelijkheden van hun informaticasysteem. Het moet dan ook niet verwonderen dat ze slechts een fractie van de ruime toepassingsmogelijkheden benutten. Resultaat: geld in het water en heel wat gemiste kansen. Jammer."

Waaraan kan je een vakbekwame computerdealer herkennen? Niet elke lokale verkoper heeft per definitie verstand van computers, of toch?

Fons Willems (M & M Computers Balen): "Kijk om te beginnen hoe lang de lokale dealer al actief is op de markt. Ook onder de jong gestarte computerverdelers bevinden zich ongetwijfeld heel wat vakbekwame informatici, maar een zekere ervaring in de markt biedt toch al enige garantie van continuïteit. Hét beoordelingscriterium bij uitstek is mond-tot-mondreclame. Pols eens bij lokale collega's-ondernemers naar hun ervaringen met de computerdealer en zijn dienstverlening. Wip eens binnen bij de dealer en laat u vrijblijvend informeren. Vraag referenties. Laat eens een analyse maken van uw informatiseringsbehoeften en toets ze aan de realiteit. Betaal desnoods voor deze analyse, dat maakt u onafhankelijker. Wanneer u eenmaal een computerdealer in vertrouwen heeft genomen, lúister dan ook écht naar zijn adviezen en handel ernaar... in uw éigen belang! Alleen dan kunnen wij succes beloven."

(bron: Z.O. het ledenblad van UNIZO)