Opgelet met aankopen via het internet

Uit een studie van het Europees Centrum voor Consumenten (ECC) blijkt dat één derde van alle goederen die in Europa worden aangekocht via internet nooit tot bij de klant geraakt.

De onderzoekers plaatsten 114 bestellingen bij verschillende internetwinkels. Ze zorgden ervoor dat de bestelling steeds naar een ander Europees land moest worden gestuurd. Zo werd bijvoorbeeld een bestelling op een Franse site geplaatst voor België. Slechts 75 producten kwamen aan op hun eindbestemming. De andere 49 bleken spoorloos, hoewel voor acht procent van de producten al een voorschot of zelfs de volledige factuur was betaalt.

Het ECC pleit dan ook voor een strengere controle op elektronische verkoop. Alle instanties waarschuwen de internetgebruikers om voorzichtig te zijn met aankopen via het internet. De groei van het internet is te snel en het aanbieden van producten op het net is te makkelijk, om alles en iedereen controleerbaar te houden. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de vertrouwde adressen van bedrijven die een reputatie te verdedigen hebben, plots onbetrouwbaar zouden zijn geworden

(bron: www.kmo-insider.biz)